Finska skönhet i Spanien

Seija KeränenSeija Keränen anlände i Spanien för 30 år sedan från Kainuu utan att kunna ett ord det lokala språket. Nu efter ett årtionde äger hon en skönhetssalong i Madrid. Vi intervjuade Seija för att veta mera om hennes väg som en företagare och hur det är att grunda ett företag i Spanien.

Hur har du blivit en företagare i Spanien?

Jag kom till Spanien med mina två små barn och spanskbakgrund make. Det fanns ungdomlig känsla av äventyr på luften och jag kunde inte alls spanska.

Jag startade mitt företag i en liten skala i ett landsbygdsområde i Avila. Jag gjorde behandlingar för turister och lokala men på grund av brist på kunderna arbetade jag också i Madrid.

Vad består ditt verksamhetsområde av?

Behandlingsurvalet består av ansiktsbehandlingar gjort av naturkosmetik, där man kan även tillägga ett fotbad-eller massage. Behandlingen är väldigt avslappande och rekommenderas att ta vid årstids skiften dvs. i mars, juni, september och i december. Jag gör behandlingar i Madrid men även i andra städer som Avila och Plasencia. Regelbundet ordar jag så kallade skönhetsveckoslut på Arenas de San Pedro. Förutom ansiktsbehandlingar gör jag fotbehandlingar och två slags massage; klassiskt aromaterapimassage och Pressel-massage.

Hurdana utmaningar har du stötts med att skapa ett företag i Spanien? Kan vem som helts starta ett företag?

Det är jättekrävande att starta ett företag i Spanien. Det handlar bara att våga trotts från början allt skulle känna omöjligt. Det handlar om massor av pappersarbete, paragrafdjungel och spanska myndigheter med sina byråer.

Som en nordbo var jag övertygad att kunna handla pappersexercisen själv men det visade sig att vara fel. I början känns det som att klättra en brant bergsluttning och nedan har man ingen socialt skyddsnät. Med ids inte vara ledsen, det lönar sig att betala till en bokförare som vet alla typer av trassel och kryphål och du kan andas av lättnad. Naturligtvis måst man betala en vacker summa för det goda med det lönar sig.

Bokförare arbetar mellan offentliga myndigheter och entreprenörer. Att skaffa information i Spanien är inte lätt på grund av att ett oenhetlighet nätverk av experter och det har gjorts nödvändigt att ha en bokförare då man sätter upp ett företag.

I Madrid har jag märkte till att företagarna kommer och går, vad igår var ett tvätteri kan i övermorgon vara bageri och som tidigare var en diversehandel kan nyligen vara en syateljé.  Kanske detta är bara en naturlig variation men man kan inte släppa att tänka om som helts kan sätta upp ett företag bara för att testa visst det lyckas eller inte.

Vad är de största utmaningar för en företagare i Spanien?

En stor utmaning för de nybörjade företagarna i Spanien är eventuell brist på ett startkapital, eftersom många saker tas hand om med pengar i det här landet.

Att starta ett företag ett nummer för sig och att upprätthålla ett företag kräver balansering mellan utgifter och inkomster. Företagarnas avgifter för sociala skydds, försäkringar, skatter och fasta kostnader gör inte alltid hand i hand tillsammans med inkomsterna. T.ex. i mitt fall är arbetet säsongmässigt och det finns tider med mera kunder och tider då man får leta efter folk med ett förstoringsglas. Lönen varierar med konstraderna står fast eller blir till och med högre med förskärningar och vidareutbildningar.

Vad det kommer till kulturella skillnader har jag märkt att en utmaning är att den finska blygheten vid marknadsföring, man vore vara outtröttligt utåtriktad och tala om sitt eget jobb i sociala nätverk.

Finns det ett större efterfrågan till skönhets service i Spanien än i Finland

Det här är en intressant fråga! Jag tycker att i Spanien finns det ett större efterfrågan men skillnaderna finns oberoende om man bor på en stad eller på landet.  Kulturriks, klimatiska och även religiösa skillnader kommer fram. I Spanien är kvinnan vårdad och medveten av skönhetens viktighet; man går på frissan mera, sätter nagelförläningar och håller ögonbryn i orden osv. Medan de nordiska kvinnorna tycks vara mer praktiska; man tar hänsyn hälsorisker och i fall en hårfärg sensibiliserar och i fall det finns det ett professionell bakom alla operationerna.

Hurdan är din typiska kund?

Kundkretsen består av kring femtio åriga kvinnor med yngre kunder i släptåg och alltid då och då män. Mina kunder är väl hemmastadda med viktigheten av att ta om sin hud; det handlar om människor som är tar hand om sig själv och sin omgivning och är medvetna om koldioxidavtryck. Välkommen!