Persona delante de un colorido mural

Alonso Bravo: Konsten föds på gatan

Vi intervjuade den mexikanska konstnären Alonso Bravo, vars muralmålning pryder Helsingfors universitets statsvetenskapliga fakultet. Vilken typ av konstform är muralmålningar, och varför vill Alonso göra konst i offentliga utrymmen?

Skulle du kunna berätta lite om din karriär, hur du blev konstnär och vad som intresserar dig inom konst?
Jag växte upp i Mexiko, där jag har målat sedan jag var barn. När jag studerade arkitektur på universitetet insåg jag att jag kan lämna mitt handavtryck i lokaler med hjälp av konst, inte endast som tegelstenar och dörrar. Jag studerade teorier om urbanism och arkitektur, men när jag målade muralmålningar fann jag att det gav mig en bättre förståelse av staden och dess dynamik. Med muralmålningen kunde jag direkt ändra en liten del av staden.

Vad tycker du om förhållandet mellan moderna städer och konst?
Städer är fantastiska arenor för konst. De är collage av minnen, fantasi, ständiga konflikter, språk och symboler, möten och känslor, ljud, dofter och smaker … städer visar hela spektrat av mänskligt liv, tilltalande för alla konstnärer.

Finns det utrymme för konst i stadsmiljön?
Självklart. Konst skapas ständigt på gatan och först senare, när den väl är mainstreamad, flyttar den till andra utrymmen. På gatan slår livets spänning i ansiktet. Gatan är ett fritt, offentligt och delat utrymme. Ofta är det den enda platsen där konstnärer, eller människor i allmänhet, kan uttrycka sina åsikter. Gatorna kommer alltid att vara källan till dans, musik, litteratur och naturligtvis målning.

Vad gör muralmålning speciell jämfört med andra konstnärliga uttryck?
Jag tror åtminstone för mig att det handlar om att skapa ett lager i collaget – lämna ett tillfälligt avtryck och redigera utrymmet. En muralmålning är som en blinkning som skapar en konversation eller förvandlas till en liknelse, kanske en vanlig symbol eller reflektion.

Hurdan är processen då man målar en muralmålning? Hur många dagar tar det i genomsnitt att måla en mural, vilka saker måste man tänka på och hur bör man börja planera?
Dessa saker beror mycket på artisten. Personligen vill jag först veta var muralmålningen kommer. Vad är platsens omedelbara omgivning, finns det en direkt utsikt över den eller är det något mellan muralmålningen och betraktaren. Det viktigaste för mig är att lära känna relationen mellan betraktaren och muralmålningen, sedan kan jag designa mönster, färger, former och proportioner. Jag reflekterar också över min egen relation till platsen; Vad är min del i detta sammanträffande eller varför har jag hamnat i att måla i just det här kvarteret, hemmet, parken eller till och med landet? Hur kan jag överföra denna idé till mitt arbete? Vissa av muralmålningarna färdigställs på mindre än en dag och vissa tar upp till en månad att färdigställas.

Vad ska man tänka på när man målar muralmålningar i olika länder?
Klimat, material och kostnader påverkar. När målningen av muralen börjar är allt redan lättare. Det svåraste är kanske lagstiftningen. I vissa länder är det väldigt enkelt att ansöka om tillstånd att måla: det räcker med att få tillstånd från de boende eller ägaren av byggnaden. Om planen är ok för dessa personer är det fullt lagligt att måla utan polisens inblandning. Dock i vissa länder är reglerna mycket strikta och processen för att få tillstånd från de lokala myndigheter är lång.

Vad handlar Helsingfors universitets muralmålning om och varför valde du detta ämne?
Muralmålningen handlar om invandring och behovet av att flytta från plats till plats och att lämna sitt eget hem i hopp om ett bättre liv, ibland till och med ofrivilligt. Verket handlar om att leva i en motsägelsefull situation och att tvingas lämna. Hur det är att börja om och offra allt för att få ett bättre liv för dig själv och dina nära och kära. Som konstnär och mexikan tilltalar dessa teman mig när jag får möjligheten att arbeta utanför mitt eget hemland. Det är viktigt att tänka på situationen i världen och fråga varför våra hem tvingar oss till himlen, flytta och vara långt borta från våra familjemedlemmar.

Det är din första gång i Finland och Helsingfors. Vad skulle du vilja säga till finländare som ser din muralmålning?
Tack för inbjudan till ert vackra land. Jag hoppas att finländarna alltid kommer att minnas vilket privilegium det är att bo i ett land där det inte råder hungersnöd eller krig, utan istället utbildning, vacker natur och en levnadsstandard som bara är en dröm för människor i andra delar av världen. Vi hoppas att Finland kommer att fortsätta att dela detta välbefinnande och välkomna människor i nöd.

Tack till Wihuri Foundation för stödet till TelepART Tiede.