Nuoret, koulutus ja taide juhlistavat 100-vuotiasta Suomea

Foto:  Raymi Alihaanperä
Kuva: Raymi Alihaanperä

Helsingin kuvataidelukion 16 tekstiilitaiteen opiskelijaa on osallistunut Suomen Madridin-instituutin suunnitteluprojektiin. Tavoitteena oli luoda huivi juhlistamaan pohjoisen maan satavuotista itsenäisyyttä. Samanaikaisesti instituutti on halunnut alleviivata nuorten, koulutuksen ja taiteen osuutta suomalaisen yhteiskunnan ja identiteetin rakentamisessa.

Lukion opiskelijat valokuva- ja tekstiilitaiteen opettajansa Heidi Mikkolan ohjauksessa ottivat tehtävän vastaan suurella innostuksella ja mielenkiinnolla, lähettäen kaikkiaan 15 ehdotusta. Jokaisessa ehdotuksessa keskeisenä aiheena oli karhu, joka on yksi Suomen myyttisistä eläimistä ja yhdistävä tekijä sen ja Madridin välillä. Madridissa on myös Suomen-instituutin toimipiste.

Voittajat olivat Iiris Juvonen, Vivian Stolt, Aapo Fransila ja Sonja Voutilainen. Iiris Juvosen design painetaan seuraavana vuonna huiviin, jota tullaan käyttämään Suomen Madridin-instituutissa itsenäisyyden satavuotisjuhlan merkiksi koko vuoden 2017 ajan.

Iältään 17-19 -vuotiaiden nuorten designit on otettu vastaan innolla ja ne tulevat osaksi näyttelyä, joka tulee esille kesällä 2017 sekä Espanjassa että Portugalissa.

Heidi Mikkola vastasi mielenkiintoista yhteistyöprojektia koskeviin kysymyksiin.

Mistä karhuaihe löytyi?
Karhuaihe oli yksi suunnittelutehtävän lähtökohta. Tutkimme Madridin kaupungin tunnuseläintä, mansikoita kurottelevaa karhua, ja pohdimme karhun merkitystä suomalaisessa kansanperinteessä. Karhu on Suomen metsien kuningas, mytologinen eläin, ja karhu toistuu hahmona paitsi pohjoismaisessa tarustossa, myös esimerkiksi venäläisissä kansansaduissa.

Millainen tehtävä opiskelijoille oli?
Tehtävä oli mieluinen! Opiskelijat saivat valita vapaasti toteutustehtävän, ja huivisuunnitelmia toteutettiinkin mm. digitaalisena kuvankäsittelynä, kollaasitekniikalla ja maalaten. Suunnitelmat toteutettiin 60 cm x 60 cm kokoon.

Ovatko lukiolaiset tai opettajat aiemmin tehneet yhteistyötä Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien kanssa?
Teemme vuosittain yhteistyötä useiden eri tahojen kanssa, sillä esimerkiksi tilaustöiden tekeminen ja erilaisiin kilpailuihin osallistuminen on osa koulumme taideopetusta ja toimintakulttuuria. Yhteistyö Suomen Madridin-instituutin kanssa on ensimmäinen laatuaan.

Millaista on lukioiden tekstiilitaiteen opetus Suomessa?
Suomen lukioissa ei keskimäärin ole tekstiilitaiteen opetusta. Joissakin lukioissa on mahdollista tehdä esimerkiksi tekstiilitaiteen lukiodiplomi, ja kuvataidelukiossa sen tekee vuosittain osa opiskelijoista. Kuvataiteen diplomikurssin suoritti tänä vuonna miltei 70 opiskelijaa, joten sen suosio on vuosittain huomattava. Tekstiilitaidetta opiskellaan peruskoulu- ja lukio-opetuksen ulkopuolella harrastuksena esimerkiksi kuva- ja käsityökouluissa.

Miten opettaja kommentoi projektia?
Projekti oli kiinnostava, hauska ja mukaansatempaava! Oli hienoa huomata, miten suunnittelutyöhön tarttui eri kurssien opiskelijoita – myös tekstiilitaiteen kurssien ulkopuolelta.

Miten oppilaat kommentoivat projektia? Miten he ideoivat työnsä?
Osa opiskelijoista teki nopeita suunnitelmia ja osa perehtyi tehtävään useiden oppituntien ajan, hieman kurssista riippuen. Vaatesuunnittelun ja silkkipainotekniikan kursseilla huivin suunnittelu oli yksi päätehtävistä. Opiskelijat hakivat innoitusta työskentelylleen eri lähteistä; osa etsi tietoa karhuista ja eläimen merkityksestä esimerkiksi Madridin kaupungin kannalta. Suunnittelimme yhdessä toteutustekniikoita. Opiskelijat pitivät kohdennetusta suunnittelutyöstä.

huividesign