Musiikin kieli on universaalia, ja se mahdollistaa kulttuurien välisen kanssakäymisen. Yksi esimerkki tästä on espanjalainen klarinetisti Fátima Boix, joka on kotoisin pikkuruisesta Agost-kaupungista Alicanten läheltä. Hän työskentelee parhaillaan arvostetussa Lahden sinfoniaorkesterissa ja on orkesterin ainoa espanjankielinen muusikko. Boix asuu Helsingissä ja kulkee päivittäin Lahteen soittamaan orkesterin kanssa.
Missä opiskelit ja miten päädyit Suomeen?
Aloitin klarinetinsoiton kotikaupunkini Agostin filharmonian seurassa. Suoritin musiikin kandidaatin tutkinnon Alicantessa ja musiikin maisterin tutkinnon Murciassa. Vuonna 2009 lähdin Suomeen Erasmus-vaihtoon ja siitä se kaikki alkoi. Seuraavana vuonna pääsin opiskelemaan Sibelius-akatemian kandidaattiohjelmaan ja aloitin opinnot siellä joulukuussa vuonna 2016. Olen asunut Suomessa siitä asti… Vuoden 2017 tammikuusta asti olen työskennellyt Lahden sinfoniaorkesterissa yhtenä pääklarinetisteista ja Es-klarinettisolistina. Sain paikan koe-esiintymisten jälkeen ja olen orkesterissa nyt sijaisena.
Mitä mieltä kaupungissasi ollaan siitä, että olet jäänyt Suomeen näin pitkäksi aikaa?
Kaupungissani on noin 5000 asukasta, siellä on kaksi musiikkibändiä ja kaikki tuntevat toisensa. Lisäksi siellä on pitkä puhallinsoittimien perinne. Sieltä ovat kotoisin monet hyvät muusikot, jotka nykyään soittavat muualla Espanjassa tai ulkomailla. Perheeni ja ystäväni ovat minusta ylpeitä ja tukevat minun kansainvälistymistäni, vaikka tämä vaikuttaakin siihen, ettemme näe niin usein.
Millaista on soittaa orkesterissa Lahdessa? Onko olemassa eroja tai samankaltaisuuksia espanjalaisten orkesterien kanssa?
Olen rakentanut orkesteriuraani lähinnä Suomessa, joten espanjalaisista orkestereista en pysty oikein sanomaan mitään. Mielestäni Lahden sinfoniaorkesteri on yksi Suomen parhaista ja se auditorio… siellä on paras akustiikka! On ainutlaatuista päästä soittamaan siellä. Lisäksi, kun opiskelin Suomessa ensimmäistä vuotta, kävin kuuntelemassa orkesteria lähes joka viikko ja opin paljon. Nyt työskennellessäni täällä voin sanoa, että muusikot ja henkilökunta ovat ihania ja ilmapiiri on lämmin, mutta toki myös ammattimainen ja kunnioittava.
Oletko soittanut espanjalaista musiikkia Lahden orkesterin kanssa?
Emme tähän mennessä ole soittaneet espanjalaista musiikkia, mutta se olisi ihanaa. Tietysti säveltäjiä kuten Falla, Granados, Turina… Olisi mukavaa soittaa myös nykyaikaista espanjalaista musiikkia, esimerkiksi Sánchez Verdún teoksia.
Onko sinulla joku suomalainen lempisäveltäjä tai jokin lempiteos?
Pidän paljon J. Tiensuusta, E. P. Salosesta ja K. Saariahosta. Erityisen kiehtovaa oli soittaa Saariahon klarinettikonserttoa yhdessä solisti Kari Kriikun kanssa.
Millaisia suunnitelmia sinulla on?
Soitan Lahden sinfoniaorkesterissa vuoden 2017 joulukuuhun asti. Suunnitelmani on jatkaa valmistautumista ja koe-esiintymisiä sinfoniaorkestereille siihen asti, kunnes löydän pysyvän paikan. Jos vain mahdollista, haluaisin soittaa lempiklarinettia: Es-klarinettia. Se on soitin, joka yhdistetään perinteisesti orkesterimusiikkiin. Haaveilen siitä, että voisin tehdä sen tunnetuksi myös solistisoittimena esimerkiksi tekemällä yhteistyötä nykysäveltäjien kanssa. Viimeisin yhteistyö oli kesällä, kun julkaistiin orkesteriversio William Neilin konsertosta A-klarinetille Santa Barbarassa, Kaliforniassa.