ILMAISET TYÖPAJAT AIKUISILLE
Yllätyksiä mystisessä maisemassa
Kohderyhmä: Opettajat ja pedagogit, jotka työskentelevät lasten parissa sekä maisterivaiheen opiskelijat ja pedagogiaa pitkälle lukeneet.
Sisältö: Työpajassa käsitellään varjoteatterin tarjoamia mahdollisuuksia lasten kanssa työskenneltäessä. Jokainen osallistuja luo työpajassa omanlaisensa henkilöhahmot mielentiloineen ja henkilöhistorioineen.
Päivä: keskiviikko 5.11.2014
Aika: klo 18 ja klo 19
Kesto: 30 min
Paikka: Suomen Madridin-instituutti (c/Caracas 23 – bajo – 28010 Madrid) www.madrid.fi
Ilmoittautuminen: Max. 20 aikuista per työpaja. Ilmoittaudu lähettämällä viesti osoitteeseen info(at)madrid.fi. Kerro viestissäsi kumpana ajankohtana haluaisit työpajaan osallistua.
Työpajan vetäjät: Lasten taidekasvatuksen opettajat Porvoon taidekoulusta Suomesta.
Porvoon taidekoulu
Vuonna 1985 perustettu Porvoon taidekoulu antaa kuvataiteen laajan oppimäärän mukaista perusopetusta kuvataiteissa. Koululla on yli 750 1-19-vuotiasta oppilasta, jonka lisäksi he järjestävät 1–5-vuotiaille lapsille varhaisiän valmentavia opintoja. Opetus koostuu oppitunneista, itsenäisestä työskentelystä, muista taide- ja kulttuuritapahtumista sekä kotitehtävistä. Lisäksi oppilaat voivat suorittaa opintoja osallistumalla kursseille ja taidematkoille.
Tärkeintä koulun opetuksessa ei ole niinkään taideteosten luominen vaan pikemminkin erilaisten visuaalisten taitojen oppiminen monipuolisesti. Lapset oppivat käyttämään erilaisia materiaaleja moninaisilla tavoilla, työskentelemään ryhmässä ja arvostamaan sekä omaa että muiden ryhmäläisten työtä. Luovuuden ja ilmaisukeinojen kehitys kehittää myös kykyä tulkita kuvia ja ymmärtää visuaalista kulttuuria.
Miten luovuus vaikuttaa lasten oppimiseen?
Kohderyhmä: Lasten taidekasvatuksen maisteriopiskelijat ja pedagogiaa pitkälle lukeneet.
Sisältö: Langinauer analysoi kuinka taidekokemukset auttavat lasta ilmaisemaan paremmin itseään ja tunteitaan. Koska Suomi viettää parhaillaan aikuisten ja lasten rakastaman suomenruotsalaisen kuvataiteilijan ja kirjailijan Tove Janssonin juhlavuotta, Langinauer puhuu työpajassaan Muumeista ja niiden sisältämästä tunnemaailmasta.
Päivä: keskiviikko 5.11.2014
Aika: klo 18:30 ja klo 19:30
Kesto: 20 min
Paikka: Suomen Madridin-instituutti (c/Caracas 23 – bajo – 28010 Madrid) www.madrid.fi
Ilmoittautuminen: Max. 20 aikuista per työpaja. Ilmoittaudu lähettämällä viesti osoitteeseen info(at)madrid.fi. Kerro viestissäsi kumpana ajankohtana haluaisit työpajaan osallistua.
Työpajan vetäja: Gabriela Langinauer
Gabriela Langinauer
Gabriela on valmistumaisillaan yhteiskuntatieteiden maisteriksi pääaineenaan sosiaalipsykologia ja erityisalanaan lasten kehityksen tutkiminen. Hän on työskennellyt lasten parissa niin lastenhoitajana kuin espanjan opettajana. Häntä kiinnostavat kulttuuri ja taiteet ja niiden vaikutus lasten oppimiseen. Esitys on espanjankielinen.
ILMAISET TYÖPAJAT LAPSILLE
Yllätyksiä mystisessä maisemassa
Kohderyhmä: 4-9-vuotiaat lapset.
Sisältö: Varjoteatteri lasten taideopetuksessa. Suomalaisia leikkejä. Instituutti tarjoaa pikkupurtavaa lapsille ja vanhemmille.
Päivä: perjantai 7.11.2014
Aika: klo 10:30, 11:30 ja 12:30
Kesto: 30 min
Paikka: Suomen Madridin-instituutti (c/Caracas 23 – bajo – 28010 Madrid) www.madrid.fi
Ilmoittautuminen: Max. 12 osallistujaa per työpaja. Ilmoita lapsesi tapahtumaan lähettämällä viesti osoitteeseen info(at)madrid.fi. Kerro viestissäsi mihin aikaan haluaisitte osallistua työpajaan.
Työpajan vetäjät: Lasten taidekasvatuksen opettajat Porvoon taidekoulusta Suomesta.
Porvoon taidekoulu
Vuonna 1985 perustettu Porvoon taidekoulu antaa kuvataiteen laajan oppimäärän mukaista perusopetusta kuvataiteissa. Koululla on yli 750 1-19-vuotiasta oppilasta, jonka lisäksi he järjestävät1–5-vuotiaille lapsille varhaisiän valmentavia opintoja. Opetus koostuu oppitunneista, itsenäisestä työskentelystä, muista taide- ja kulttuuritapahtumista sekä kotitehtävistä. Lisäksi oppilaat voivat suorittaa opintoja osallistumalla kursseille ja taidematkoille.
Tärkeintä koulun opetuksessa ei ole niinkään taideteosten luominen vaan pikemminkin erilaisten visuaalisten taitojen oppiminen monipuolisesti. Lapset oppivat käyttämään erilaisia materiaaleja moninaisilla tavoilla, työskentelemään ryhmässä ja arvostamaan sekä omaa että muiden ryhmäläisten työtä. Luovuuden ja ilmaisukeinojen kehitys kehittää myös kykyä tulkita kuvia ja ymmärtää visuaalista kulttuuria.
Joitain kuvia lasten työpajasta:
[gdl_gallery title=”Talleres infantiles Porvoo” width=”215″ height=”140″]