Kaikki alkaa lapsuudesta

Blogi

Suomen Madridin-instituutti, Suomen suurlähetystö Madridissa sekä Iberialais-amerikkalainen pääsihteeristö SEGIB järjestävät Madridissa 25.9.2012 seminaarin suomalaisesta koulutusosaamisesta ja sen soveltamisesta espanjan- ja portugalinkielisillä alueilla.

Koululaiset ovat juuri aloittaneet uuden lukukauden Suomessa, Espanjassa ja muualla Euroopassa. He etenevät kaduilla pienine reppuineen kohti tulevaisuutta, mutta millaista?

Meillä Suomessa on hyvä koulutusjärjestelmä. Sitä sanotaan joskus yhdeksi maailman parhaista. Imarteleva etiketti on luotu muualla, ei meillä. Se on syntynyt Pisa-tutkimusten tuloksena.

Ja totta: Olemme saavuttaneet hyviä oppimistuloksia. Suomalaisella koulutuksella ja siitä poikivalla ammattitaidolla on rakennettu kulttuuria, taidetta ja sellaisia huipputuotteita, joiden myynnillä on rakennettu hyvinvointiyhteiskunta. Mutta nyt 120 000 suomalaisen koulutusmaailman ammattilaista ovat huolissaan, toteaa Opettaja-lehden tuoreimmassa numerossa Opettajien ammattiliiton johtaja Olli Luukkanen. Opettajat pelkäävät talouskriisin tuomia säästöjä ja sitä, että resurssien leikkaukset näkyvät koulujen arjessa. Ne voivat viedä Suomessa laajasti arvostetut peruskoulujen opettajat liian ahtaalle. Nuorten syrjäytyminen heti koulun tai opiskelujen jälkeen tai joskus jopa ennen opintojen alkamista tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Siksi on syytä puhua arvoista, hyvinvoinnista ja siitä, että kaikki hyvä alkaa lapsuudesta. Suomen Madridin-instituutti on asettanut koulutuksen läpileikkaavaksi teemaksi ja arvoksi kaikessa toiminnassaan.

Korkea koulutus ja omaperäinen historiallinen kokemus tuottavat korkeaa taidekoulutusta ja taidetta. Sitä instituutti haluaa esitellä ja välittää Suomesta Pyreneiden niemimaalle ja Latinalaiseen Amerikkaan ja siten edesauttaa kulttuurien vuoropuhelua.

Paras mahdollinen koulu

Miradas desde Finlandia. Compartiendo buenas prácticas de la educación – Näkökulmia Suomesta. Osallisena hyviin koulutuskäytäntöihin -seminaari käynnistää koulutusta käsittelevien tapahtumien sarjan, jota jatkamme ensi vuonna.

Nyt kutsumme koulutuksen asiantuntijat seminaariin Madridiin tavoitteena löytää ja luoda uusia yhteistyömuotoja suomalaisten, espanjalaisten ja latinalaisamerikkalaisten koulutusalan toimijoiden kesken. Tavoite on luoda idea siitä, millainen olisi paras mahdollinen koulu.

Tavoite on pohtia koulutuksen laadun kehittämistä Iberian niemimaalla ja Latinalaisessa Amerikassa. Asiasta esittävät näkökulmiaan seminaarissa Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Harri Skog, Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen johtaja, professori Jari Lavonen sekä SEGIB:n asiantuntijat.

Kestävää korkean tason dialogia voidaan luoda tarkastelemalla yhdessä koulutuksen vahvuuksia ja haasteita erilaisissa kulttuuriympäristöissä. Yhteistyön avulla voidaan määrittää parhaita käytäntöjä hyvän tulevaisuuden luomiseksi ja jakamiseksi kulttuurien kesken.

Seminaari on suunnattu Espanjan itsehallintoalueiden koulutusvastaaville, Latinalaisen Amerikan lähettiläille, kulttuuriasiainhoitajille ja koulutusvastaaville sekä kansainvälisten järjestöjen toimijoille.

Seminaarin kielet ovat espanja ja englanti. Seminaarissa on tulkkaus espanjasta suomeen ja englannista espanjaan. Tervetuloa!